New Mommy Blog

Body after baby – de eerste maand

Body after baby – de eerste maand

Zo september zit er bijna op. Het was de eerste maand dat ik echt actief aan de slag ging met mijn body-after-baby project. Ik was best huiverig, want hoe vaak zeg je wel niet ‘ik begin maandag!’, of, ‘nou…nog een klein stukje dan, maar dat is echt het laatste’. Maar ik heb het nu het wereld weide web in geslingerd dat ik goed mijn best ging doen. Mijn ‘maandag’ was echt gekomen. Lees je mee hoe mijn eerste maand vergaan is?

Knop om

Ik was even heel bang dat mijn knop niet om zou gaan. Maar gelukkig viel dat echt reuze mee! Sterker nog, na twee dagen een beetje aanmodderen was mijn knop gigantisch om. Ik installeerde de ‘food’ app en kan daarin makkelijk alles bijhouden wat ik eet. Dat klinkt echt vreselijk en ik vind het ook heel stom. Maar poeh hey dat ik me toch een eye-opener. Je gaat heel bewust om met alles wat in je mond stopt. Je gaat nadenken over in hoeveel olie je bakt, wat je op je brood smeert, hoeveel cruesli je in de kwark mikt of het koekje bij de koffie. Die bewust wording is heel belangrijk, in ieder geval wel voor mij. Afvallen gebeurt voor 80% in de keuken (20% in de sportschool, met bewegen). En juist dit heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen. Dus het is belangrijk dat ik hier aan werk. En de app, hoeveel werk het dan ook is (vooral in het begin) werkt ontzettend goed voor mij.

body after baby
Mijn gezonde ontbijtje van kwark, bosbessen, kiwi en havermout. Samen met een goed boek ter inspiratie.

Steun van de matties

Marije van mrsmama.nl had het initiatief genomen om een groepje mama’s bij elkaar te krijgen die hetzelfde doel hebben; letten op de gezondheid en de kilo’s. We hebben inmiddels een vreselijk gezellige en zeer actieve app-groep en dat is heerlijk. Wat een steun en motivatie krijg ik van de dames. We delen heel veel, van lekkere en gezonde recepten, boeken tips, dagelijkse struggels, maar ook gewoon leuke verhalen over de kids. En natuurlijk delen we ook de successen; de kilo’s die kwijt zijn en kilometers die zijn gewandeld/gefietst.

Daarnaast gaat ook alle lof naar mijn lieve vriendje. Hij doet ook gewoon mee met alles. Hij denkt mee in gezonde menu’s en kookt ze ook nog! Het is wel heel fijn om dit met z’n tweeën te doen. We zijn niet bang om elkaar scherp te houden en spreken dingen af met z’n tweeën. Heel erg fijn!

Wat is gelukt afgelopen maand

Dat de ‘knop om is’ vind ik het voornaamste. Mede daardoor gingen de eerste weken ook zo goed en zo snel! De eerste weken viel ik snel af en dat geeft natuurlijk veel energie. Dan wil je wel. Ik zat lekker in mijn vel en ik vond het heerlijk om weer nieuwe recepten uit te proberen en gezonde tussendoortjes te bedenken. Ik las me in over meal preppen en ik heb zelfs voor het eerst weer mijn hardloopschoenen aangetrokken! Oh wat vond ik dat spannend! Ik heb zeker al 3,5 jaar niet meer hardgelopen en juist deze maand kreeg ik allemaal van die Facebook herinneringen over de Dam tot Damloop van 4 jaar terug. Het kriebelt al langer om weer te lopen, maar die eerste stappen zijn altijd het moeilijkst. Ik zal later eens vertellen over hoe het ging.

Helaas werd mijn schoonvader halverwege september acuut opgenomen in het ziekenhuis. In het kader van privacy wil ik niet teveel in gaan op waarom hij in het ziekenhuis lag. Maar ik kan wel zeggen dat het even heel spannend en heel pittig is geweest. Er was een dag bij waarin we dachten dat we afscheid moesten nemen van hem. De emoties gingen alle kanten op, de vele ritjes naar het ziekenhuis; ik verloor ook mijn focus weer. Opeens waren er dagen bij dat we pas om 20.30 uur wegreden uit het ziekenhuis en we nog even snel langs de Mac reden voordat we naar huis gingen. Opeens zaten we ‘s avonds pizza’s te eten en kwamen we die saucijzenbroodjes weer tegen in de vriezer. Dat is toch ook een makkelijke lunch?! Gelukkig gaat het inmiddels al weer een stuk beter, gaat het de goede kant op en is er ook sprake van dat hij wellicht volgende week weer thuis is. Tijd dus om voor ons ook weer in de routine terug te komen.

Eindstand vandaag t.o.v. 1 september nog -3,3 kg! En dat ondanks de (zeer) slechte week.

Wat wil ik in oktober?

We gaan weer terug naar de routine. Benthe begint bij de nieuwe gastouder en mijn schoonouders zijn dan lekker allebei weer thuis. Ik kan me gewoon weer focussen op het werk en thuis kunnen we weer even tot rust komen. Benthe gewoon weer op tijd naar bed, wij gewoon weer sporten en lekker gezond koken. Ik wil ook door gaan met het hardlopen. En weer wat kilo’s eraf zou natuurlijk ook lekker zijn.

Wat zijn jouw doelen voor oktober??

Foto is van pexels

 

Volg mij ook op Instagram en Facebook



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *